lørdag 7. januar 2012

Shopping av Theatre of Magic, Del 1 (demontering/tilstand)

Onsdag morgen (samme dag som FT og STTNG ble solgt) klarte jeg å sikre meg et eksemplar av Theatre of Magic. Det er det første spillet jeg har kjøpt, hvor jeg ikke kan sette i gang å spille med en gang. Her må det kraftig renovering til. Det er ikke en strikk som kan brukes, alle pærer må byttes og generelt sett trenger hver eneste del en real skrubb. Så her er det bare å sette i gang å demontere.

Forrige eier har hatt spillet i fem-seks år. Og spillet bærer helt klart preg av manglende/ikke eksisterende vedlikehold. Playfield har et inngrodd belegg av møkk over det hele. Strikk på slingshots manglet helt. Det vil si, på venstre slingshot var det knytt fast en syltestrikk. Flipperarmene er litt feiljustert også kan man si :)

I bakboksen er det også noe å ta tak i. Batteriene har nok ikke vært byttet i forrige eiers eie. Disse har da lekket syre i batteriholderen. Heldigvis har ingenting lekket ut og ødelagt andre komponenter.

Her finner vi også den sedvanlige brente J120 kontakten som sørger for lys. Her blir det til at jeg lodder av det brente, og på med nytt. Kortet er ikke tatt ut enda, så resten av tilstanden har jeg ikke fått helt oversikt over.

Demontering påbegynt. Det meste av deler på overflaten er fjernet fra nedre del av playfield. Jeg har underveis prøvd et par omganger med Novus 2 rundt bokområdet, for å se hvor bedritent det er. Noe forsvinner, men det finnes fortsatt en del inngrodd møkk.

For første gang prøver jeg å fjerne mylar fra en playfield. Dette var overaskende enkelt, om man bruker "frysespray". Jeg har brukt Falcon Dust-off (komprimert luft på boks). Om man holder denne på hodet når man sprayer, får man en slags frysespray. Det fungerer slik at limet og plasten skiller lag ved en slik lav temperatur. Dette igjen medfører at alt limet sitter igjen på playfield. Dette må fjernes i etterkant. Om man ikke bruker denne metoden, risikerer man å dra med seg lakk fra playfield når mylar fjernes.

Forrige eier fortalte at spillet ikke var brukt på ca. et halvt år. Dette fordi det manglet en kule. Vel, flipperkuler forsvinner ikke i løse luften. Selv ikke i spill med magi som tema. Magi er som oftest bare en illusjon. Og hva brukes veldig ofte i illusjoner. Speil. Ganske riktig, bak speilet helt bakerst til høyre i spillet. Der var kula :)
Her ser man også brukket plast. Det kan være en sammenheng.

Begge center ramp targets er skutt i stykker. En mangler faktisk helt. Det finnes også en monstrøs skrue i denne rampen. Lurer på hva den gjør der. Den er i hvert fall ikke original. Det kan være et sted der kuler ofte setter seg fast, og at skruen er satt inn for å forhindre dette. Hva vet jeg.

Bare noen metallføringer og studs igjen å fjerne fra playfield nå, så er det klart for rengjøring.

Slik så boka ut da spillet kom. Veldig mye inngrodd møkk på overflaten.

Etter fire runder med Novus 2, er dette resultatet. Nå begynner farger og glans å komme fram. Du kan se en del limrester på høyre og venstre side av boka. Dette er fra fjernet mylar.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar