torsdag 22. desember 2011

LED belysning og tur til Canada

Fem hvite LED i Indiana Jones backbox
Det er delte meninger om bruk av LED belysning i flipperspill. Jeg har egentlig ikke vært noe stor fan selv. Det var helt til jeg besøkte Jean Marc i Canada. Der fikk jeg se hvordan han har brukt LED belysning i spill jeg har selv. Spessielt imponert ble jeg da jeg så Cirqus Voltaire. Han hadde også brukt LED smakfullt i både Indiana Jones og Twilight Zone.

På Indiana Jones hadde han kun brukt fem hvite LED pærer for å fremheve hodene til Sallah, Henry Marcus og Marion. Samt sola bak Indiana på hest til venstre i translite bildet.

Indiana Jones med vanlige #555 pærer
Jeg testet hvite LED i mode inserts på hans Indiana Jones, og fant ut at jeg ville prøve dette i min maskin. Slik ble det ikke. Disse LED pærene havnet i Twilight Zone translite bak logoteksten, og i Elvira's Stiff-O-Meter i steden. Jeg må med andre ord kjøpe mer LEDs :)


Jean Marc driver canadapinballparts.com, og det var slik jeg kom i kontakt med han. Det var tilfeldigheter og pur flaks at han faktisk bodde ti minutter unna mitt hotell. Noe som betydde at jeg kunne kjøpe med meg noen deler. Blandt annet plastic protectors til Indiana Jones, Twilight Zone og Cirqus Voltaire, pincab protectors til Transformers (når den kommer), diverse LED pærer og noen andre små mods til The Addams Family og Twilight Zone.


Litt deler

Det var en grei samling spill hjemme i kjelleren til Jean Marc. En god blanding av nyere stern spill og gode klassikere fra Bally/Williams. Han hadde også et ishockey spill og 60-in-1 upright kabinett stående.


Twilight Zone, Attack From Mars, Monster Bash og Indiana Jones: The Pinball Adventure

No Fear, No Good Gofers, Iron Man, Cirqus Voltaire

24, Lord of the Rings, Spiderman Black, World Poker Tour, Elvis, The Simpsons Pinball Party, Nascar, Terminator 3 og Star Wars: Episode 1





Det var det hele for denne gang. Jeg kommer tilbake med mer når jeg får tatt noen bilder som faktisk viser hvor flott Cirqus Voltaire blir med fargede LED pærer under inserts. Bildene jeg har tatt med mobilkamera klarer ikke gjengi fargene slik de står fram, så det er virkelig ikke noe vits i å poste de.

2 kommentarer:

  1. Tips til en ny blogger: Det kan sprite opp litt om du bruker en effekt på bildene. Om du bruker mobilkamera finnes mange "apps" som Hipstamatic og Instagram som automatisk legger på stemningseffekter. :)
    Mvh Erfaren Blogger

    SvarSlett